design

10 zasad estetyki japońskiej

9 marca 2015 — autor Katarzyna Żmuda0

main

design

10 zasad estetyki japońskiej

9 marca 2015 — autor Katarzyna Żmuda0

03E01884.png

Projektowanie grafiki użytkowej zdaje się być niczym terra incognita. Przestrzeń negatywna, kerning, krzywe, wektory – te i wiele innych pojęć wydaje się być zarezerwowanych wyłącznie dla specjalistów. Na projekt możemy jednak spojrzeć z nieco innej strony – kultura i sztuka wykonania leży bowiem po stronie projektanta, który winien kierować się przemyślaną i uzasadnioną ideą, a także pewnymi wzorcami.

Estetyka i ostateczna forma projektu – dobrego projektu – wiąże się z kluczowymi zasadami, po które sięgnąć możemy do kultury dalekiego wschodu. Japońska kultura ewoluowała na przestrzeni tysiącleci. Jej podstawowym aksjomatem jest ogromny szacunek do natury, w której niezwykłą rolę odgrywa przestrzeń i asymetria. Jest ona źródłem wielu inspiracji i doskonałym wzorcem dla projektanta, nie tylko grafiki komercyjnej.

Garr Reynolds, w książce „Zen prezentacji. Pomysły i projekty. Jasne zasady i techniki tworzenia doskonałych prezentacji”, przedstawia 10 zasad estetyki japońskiej:

  • KANSO – prostota lub eliminacja chaosu
  • FUKINSEI – równowaga kompozycji poprzez nieregularność i asymetrię
  • SHIBUSI – elegancja jest zaklęta w prostocie i klarownej zwięzłości przekazu
  • SHIZEN – naturalność, ale nie przypadkowość
  • YUGEN – idea wywoływania wrażenia obecności czegoś większego przez pokazanie jedynie fragmentu całości
  • DATSUZOKU – wykraczanie poza granice konwencji, unikanie rutyny i przeciętności
  • SEIJAKU – „aktywny spokój”, pełna energii cisza lub samotność
  • WA – harmonia, pokój, równowaga
  • MA – pustka, która często staje się centralnym elementem kompozycji
  • YOHAKU-NO-BI – uznanie dla piękna, które kryje się w ukrytej części projektu, pochwała tego co zostaje w sferze domysłu

Powyższe zasady doskonale obrazują pojęcie kompozycji jako sztuki wyobraźni i balansowania pomiędzy tym, co pozostaje widoczne a co niedopowiedziane. Ot, cała tajemnica przekazu, estetycznego i jednocześnie intrygującego.

Katarzyna Żmuda

Katarzyna Żmuda

Redaktor naczelna magazynu Fortis Mag. Właścicielka agencji reklamowej Fortis Media powstałej w 2007 r., w której pełni funkcję art directora. Projektantka grafiki użytkowej, specjalizująca się w identyfikacji wizualnej i projektach internetowych. Pasjonatka dobrej typografii i słowa pisanego, zarówno w wymiarze reklamy jak i Public Relations. W swojej pracy wykorzystuje wiedzę z wielu dziedzin, głównie psychologii. W wolnych chwilach – offline – w podróży, w sporcie, wśród przyjaciół.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Pola oznaczone gwiazdką są obowiązkowe.