pr

Dlaczego twoja firma powinna prowadzić bloga?

11 marca 2015 — autor Aleksandra Szwarc0

main

pr

Dlaczego twoja firma powinna prowadzić bloga?

11 marca 2015 — autor Aleksandra Szwarc0

d02I73161.png

Blogi firmowe to jedna z metod kreowania wizerunku przedsiębiorstwa w internecie. Jeszcze nie tak popularna jak social media, ale w niektórych branżach o wiele skuteczniejsza.

Czy blogi firmowe to kolejny wymysł speców od marketingu i PR-u oraz sposób na wyciąganie od firm pieniędzy? Bynajmniej. W dzisiejszych czasach, kiedy o „być albo nie być” firmy przesądza to, co można o niej znaleźć w sieci (niekoniecznie prawdziwego) i na której pozycji w wynikach wyszukiwania, na nieprowadzenie bloga firmowego niewielu może sobie pozwolić. Można nie robić z siebie pajaca na Facebooku czy Instagramie, można nie mieć znajomości w mediach i układów z dziennikarzami, można odpuścić sobie nieczyste zagrywki w formie marketingu szeptanego, ale wykorzystać narzędzia, jakim jest blog, to strzał w kolano albo poddanie się walkowerem.

Dlaczego trzeba prowadzić bloga firmowego?

  • Dzięki blogowi kreujesz wizerunek swojej firmy jako profesjonalnej, rozpoznawalnej marki. Czytelnicy bloga zaczynają się z nią utożsamiać, a Ty stajesz się ich branżowym mentorem, ekspertem, guru. Jeżeli na blogu znajdą rzetelne odpowiedzi na swoje pytania, będą powracać systematycznie, aż z czasem przywiążą się do twojej marki i staną klientami.

  • Blog firmowy to kolejna strona, która będzie się pozycjonować na nazwę twojej firmy. Dzięki regularnym wpisom proces pozycjonowania będzie przebiegał szybciej, nawet bez konieczności ciągłego inwestowania w usługę pozycjonowania. Google docenia wartościowe treści i strony rozwojowe, czyli często aktualizowane.

  • Blog, oprócz strony www firmy oraz jej profili w kanałach społecznościowych, jest kolejną witryną zawierającą neutralne i pozytywne treści powiązane z twoją firmą. Jest to szczególnie przydatne, gdy twoja firma ma problem licznymi negatywnymi opiniami w internecie, które pozycjonują się na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania. Blog może je przesunąć na niższe pozycje.

  • Dzięki blogowi firmowemu masz szansę lepiej zaprezentować klientom swoje usługi lub towar. Na stronie www ofertę handlową musisz przedstawić konkretnie i zwięźle – co, po co, za ile i dlaczego wart. Tymczasem na blogu możesz każdy produkt i usługę przedstawić z osobna, ale także doradzać czytelnikom, rozwiewać ich wątpliwości, wyjaśniać niejasności, podpowiadać różne rozwiązania, przybliżać tematykę branży.

  • Poprzez bloga nawiążesz interakcję ze swoim klientem i poznasz jego opinie na temat oferowanych przez Ciebie produktów czy usług. Nawet jeśli nie będą pochlebne, możesz wyciągnąć z nich wnioski, co można poprawić i udoskonalić. A jeśli na blogu zaczną udzielać się hejterzy, możesz ich zbanować, bo w końcu to Ty jesteś moderatorem strony.

  • Poprzez wpisy na blogu masz szansę dotrzeć do dużo większego grona odbiorców niż ograniczając się tylko do posiadania strony www lub firmowego profilu na Facebooku. Przecież stronę firmy rzadko się aktualizuje, bo co można na niej zamieszczać oprócz istotnych zmian? Tymczasem okazji do wpisów na blogu może być całe mnóstwo, nawet jeśli w firmie nic nowego się nie wydarzyło. Artykuły z bloga możesz promować na portalach społecznościowych, a jeśli są interesujące dla czytelników, na pewno chętnie będą je lajkować, komentować i udostępniać – czyli mówić o marce firmy.

  • Ludzie mają zaufanie do wartościowych i merytorycznych treści. Zatem jeśli na blogu nie przesadzasz z reklamą, ale piszesz także o istotnych kwestiach związanych z branżą, w której działasz, masz szansę przekonać odbiorców do prezentowanej przez Ciebie marki.

  • Twoja konkurencja na już prowadzi bloga firmowego, więc nie możesz pozostawać w tyle. A jeśli jeszcze nie prowadzi, bądź o krok przed nią.

  • Badania marketingowe wykazują, że blogi firmowe wpływają na zwiększenie sprzedaży.

Jak prowadzić bloga firmowego?

  • Regularnie – inaczej czytelnicy o nim zapomną. Minimum jeden wpis na tydzień.

  • Ciekawie – zamiast sztampowych tekstów stylem naukowych albo, co gorsza, urzędniczym, pozwól sobie na odrobinę luzu i kreatywności. Tylko atrakcyjna forma przekazu przyciągnie uwagę czytelników. Pamiętaj o poprawności ortograficznej i gramatycznej!

  • Pisz dla czytelników, nie dla siebie – poruszaj tematy, które interesują twoich potencjalnych klientów (zanim napiszesz artykuł, przejrzyj fora branżowe i sprawdź, o co ludzie głównie pytają). Bądź też na bieżąco z trendami i nowinkami branżowymi.

  • Nie zapominaj o SEO – artykuły powinny zawierać dobrze i właściwie użyte słowa kluczowe, na które wpisy i blog będą się pozycjonować.

  • Promuj artykuły na swoich kanałach social media, a także na innych stronach związanych z branżą, w której działa twoja firma (fora, inne blogi i portale).

  • Jeżeli nie masz czasu, pomysłu, umiejętności obsługi CMS-a i „lekkiego pióra”, zleć prowadzenie bloga profesjonalistom – formowemu specowi od PR-u i marketingu lub zewnętrznej agencji.

  • Nie traktuj bloga jedynie jako miejsca reklamy swoich towarów i usług.

  • Nie uprawiaj na blogu czarnego PR-u, szkalując konkurencję – takie zagrania szybko się mszczą, a ludzie stracą do Ciebie i firmy zaufanie.

  • Urozmaicaj swoje wpisy ciekawymi zdjęciami, infografikami, filmami (kręconymi przez siebie lub wyspecjalizowaną agencję i umieszczanymi na firmowym kanale Youtube) i podcastami.

  • Nie lekceważ czytelników – odpowiadaj na komentarze, uwzględniaj sugestie, moderuj niepożądane (wulgarne lub obrażające czyjąś godność) treści.

Aleksandra Szwarc

Aleksandra Szwarc

PR & Digital Marketing Specialist, copywriterka, publicystka i blogerka, absolwentka poznańskiej polonistyki. Miłośniczka nowych mediów, nowinek technologicznych, turystyki górskiej i kotów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Pola oznaczone gwiazdką są obowiązkowe.