prsocial media

Dobry tekst nie za grosze

9 marca 2015 — autor Aleksandra Szwarc0

main

prsocial media

Dobry tekst nie za grosze

9 marca 2015 — autor Aleksandra Szwarc0

iStock_000015266973XXLarge.png

Potęga internetu sprawiła, że dziś każdy potrzebuje tekstów na swoje strony www, kanały social media, blogi firmowe czy do sklepów internetowych. Jaki tekst jest dobry i ile kosztuje?

Po co inwestować w dobre teksty?

Zanim o dużej rozpiętości cenowej usług copywriterskich, warto na początku zastanowić się nad wyznacznikiem dobrego tekstu w sieci, a nawet zadać sobie pytanie: dlaczego tekst powinien być dobry? Przecież ludzie nie lubią czytać, wolą oglądać zdjęcia lub filmy, a jeśli już muszą poobcować z jakimś tekstem, skanują go w poszukiwaniu potrzebnych informacji, a nie czytają od deski do deski. Po co więc inwestować w teksty wysokiej jakości?

Otóż, unikatowa i wartościowa treść ma znaczenie nie tylko dla tych, którym czytać się chce, ale także dla wyszukiwarek. Niekwestionowany lider w tej dziedzinie, czyli Google, co jakiś czas udoskonala narzędzia weryfikujące treści w internecie pod kątem wartości czytelniczej, oryginalności i poprawności gramatycznej, by w najwyższych wynikach wyszukiwania pokazywać te najlepsze. Dodatkowo, aby strony www lepiej się pozycjonowały, treści na nich zawarte muszą być napisane tak, by uwzględniały wymogi SEO, czyli np. zawierały określone słowa kluczowe.

Inna zasada content marketingu mówi, że dobry tekst obroni się sam. Ciekawe teksty przyciągają uwagę odbiorców (klientów), skutecznie zachęcają do skorzystania z usług lub kupna towarów, które opisują, zapadają w pamięć. Jeżeli użytkownik uznał artykuł na blogu firmowym za wartościowy, udostępni link do niego swoim znajomym, zwiększając grono naszych potencjalnych klientów.

Dobry tekst, czyli jaki?

Internet jest pełen treści, które można sklasyfikować pod kątem gatunków i przeznaczenia. Zupełnie innymi regułami rządzić się będzie opis produktu w sklepie internetowym czy artykuł ekspercki na blogu firmowym. Dla wszystkich treści znajdzie się jednak wspólny mianownik. Jest nim:

  • unikatowość (Google nie lubi tekstów typu „kopiuj wklej”),
  • oryginalność (tekst powinien być inny niż dotychczasowe na ten sam temat, inaczej nie wyróżni się z „tekstowego tłumu” i pozostanie bez odzewu),
  • skuteczność (dobry tekst potrafi przekuć się na ilość – klientów, transakcji, udostępnień, lajków, komentarzy, etc.),
  • konkretność (merytoryczna treść zamiast wodolejstwa, frazesów i powtarzania się,
  • poprawność gramatyczna (nic bardziej nie psuje renomy niż błędy językowe wszelkiej maści),
  • SEO – zawierający słowa kluczowe, ale nie napisany wyłącznie pod wyszukiwarki (test przesadnie naszprycowany frazami jest nieatrakcyjny dla czytelnika, a to ludzie a nie boty zwiększają naturalny ruch z wyszukiwarek).

Każdy gatunek copywriterskiego rzemiosła ma też swoje indywidualne wymagania, np.:

  • opis produktu – zwięzła i konkretna treść, zawierająca elementy perswazyjne, wcale nie musi być sztampowy,
  • tekst na stronę www – informacyjno-impresywny, przykuwający uwagę, wzbudzający wiarygodność, świadczący o profesjonalizmie,
  • artykuł ekspercki na blogu – wartościowy merytorycznie, udzielający odpowiedzi na zapytania internautów, zawierający case study, wyczerpujący temat (czyli długi), ale napisany „z życiem”.

Ile kosztuje dobry tekst?

Widełki (a wręcz widły) cenowe usług copywriterskich są bardzo szerokie. W sieci można znaleźć oferty rozpoczynające się już od 1 zł za 1000 zzs (znaków ze spacjami). I pewnie jest wielu chętnych na takie usługi. Jednak efektem takiej pracy są najczęściej teksty słabe merytorycznie i gramatycznie lub typu „kopiuj wklej”. Zresztą odbiorcy usług są często świadomi, że płacąc za usługę kiepskie pieniądze, otrzymają kiepski produkt. Swoją „oszczędność” uświadamiają sobie dopiero wtedy, gdy ich strona www czy kanał social media nie przekuwa się na ilość klientów.

Powiedzmy sobie szczerze, profesjonalny, wykształcony i doświadczony copywriter ceni swoją pracę i na pewno nie zejdzie poniżej pewnego pułapu cenowego. Za 1 zł/1000 zzs pracują amatorzy (np. uczniowie), którym się wydaje, że pisać każdy może. Z jakimi zatem wydatkami powinniśmy się liczyć, decydując się na usługi dobrego specjalisty od copywritingu?

Rzadko który copy na swojej stronie www zamieszcza cennik usług, deklarując, iż ceny ustalane są indywidualnie. Inna jest cena za taką samą ilość znaków opisu produktu, artykułu na bloga, tekstu reklamy czy artykułu eksperckiego. O ile te pierwsze pisze się dość szybko, bo nie wymagają researchu ani ponadprzeciętnej sprawności językowej, o tyle przygotowanie się do napisania tego ostatniego może zająć nawet kilka dni czy tygodni.

Oto bardzo uśrednione i mocno orientacyjne ceny niektórych rodzajów tekstów:

  • opis produktu – 10-25 zł / 1000 zzs
  • artykuł reklamowy (sponsorowany) – 25-100 zł / 1000 zzs
  • artykuł na bloga – 25-50 zł / 1000 zzs
  • artykuł ekspercki – w zależności od branży – od 70 zł / 1000 zzs w górę (nawet i 500 zł)
  • tekst na stronę www – od 100 zł / 1000 zzs
  • hasło reklamowe – od 150 zł za 3 wersje

Ceny są również uzależnione od tempa wykonania pracy, dostarczonych przez zleceniodawcę materiałów, a także regularności współpracy. Zapewne stali klienci mogą liczyć na rabaty. Decydując się na skorzystanie z usług copywritera, warto wcześniej zapoznać się z jego portfolio i ustalić warunki współpracy.

Aleksandra Szwarc

Aleksandra Szwarc

PR & Digital Marketing Specialist, copywriterka, publicystka i blogerka, absolwentka poznańskiej polonistyki. Miłośniczka nowych mediów, nowinek technologicznych, turystyki górskiej i kotów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Pola oznaczone gwiazdką są obowiązkowe.